تبلیغات
عشق پرواز - توانمندی‌ها و قابلیت‌های كشور در تعمیر و نگهداری هواپیما



عشق پرواز

منوی کاربری


این وبلاگ را به صفحات مورد علاقه تان اضافه کنید!     با ما تماس بگیرید!     این وبلاگ را صفحه خانگی خودتان کنید!


   پیغام مدیر : خوش آمدید

   افراد آنلاین :

.


نظر سنجی

ترجیح می دهید با کدام یک از شرکت های زیر پرواز کنید؟؟؟












آدرسهای ورود

www.paridan.persianhackers.com

www.paridan.bigestblog.com
www.paridan.mihanblog.com

www.paridan.myblog.ir


وضعیت در یاهو

[mohammad_khalab]


صفحات وبلاگ


صفحات اضافی

درباره ی وبلاگ


لینک به ما / لوگوی دوستان

لینک به ما

.



span>



لوگوی دوستان

 

http://img2.pict.com/07/3c/88/2889503/0/talamala.gif

Image hosted by TinyPic.com

Image hosted by TinyPic.com

Image hosted by TinyPic.com


آمار وبلاگ

امروز :
بازدید های امروز :
بازدید های دیروز :
كل مطالب :
كل نظرها :
كل بازدید ها :
ایجاد صفحه : - ثانیه



 توانمندی‌ها و قابلیت‌های كشور در تعمیر و نگهداری هواپیما | هوانوردی ,

توانمندی‌ها و قابلیت‌های كشور در تعمیر و نگهداری هواپیما
سال‌ها است توانمندی‌ها و دستاوردهای كشور در صنعت تعمیر و نگهداری هواپیما مورد بی‌توجهی مسئولین قرار گرفته است، البته اخیراً تحولات دلگرم‌كننده‌ای در این زمینه رخ داده است كه نوید دستاوردهای بزرگی برای آینده كشور را می­دهد.

بازار جهانی خدمات تعمیرات و نگهداری هواپیماهای تجاری به اندازه بازار فروش هواپیماهای تجاری، ارزشمند و گسترده می‌باشد. طبق گزارش یك تیم مشترك از شركت‌های Back Aviation Solution/Team SAI حجم بازار خدمات تعمیرات و نگهداری هواپیما در سال 2003، برابر 1/36 میلیارد دلار محاسبه شده است كه 5/10 میلیارد دلار مربوط به بخش تعمیرات و نگهداری موتور، 2/8 میلیارد دلار سهم خدمات سرویس و نگهداری هواپیما در خط پرواز، 7/10 میلیارد دلار سهم تعمیرات سنگین (اورهال) و اصلاحات فنی و همچنین 7/6 میلیارد دلار سهم بخش تعمیرات قطعات و متعلقات شده است. طبق پیش‌بینی این شركت ارزش بازار فوق در سال 2014 به 1/49 میلیارد دلار خواهد رسید. اما بررسی شركت مشاوره‌ای Aero strategy ارزش بازار این بخش را در سال 2003 معادل 7/35 میلیارد دلار محاسبه كرده است و دورنمای آن را در سال 2013 برابر 60 میلیارد دلار برآورد نموده است. این شركت سهم بخش تعمیرات موتور را 4/12 میلیارد دلار، سهم سرویس و تعمیرات در خط پرواز را 8/7 میلیارد دلار و سهم تعمیرات سنگین و اصلاحات فنی را 8 میلیارد دلار، سهم تعمیرات قطعات و متعلقات را 5/7 میلیارد دلار در سال 2003 محاسبه كرده است. طبق برآوردهای دیگر هزینه تعمیر و نگهداری یك هواپیما در دوران عمرش چندین برابر (2تا3 برابر) قیمت اولیه هواپیما است.

رقم­های فوق به خوبی نشان‌دهنده حجم فوق‌العاده‌ای است كه شركت‌های حمل و نقل هوایی هزینه نموده و صنایع مهندسی خدمات تعمیرات و نگهداری می‌توانند كسب نمایند. اهمیت و ارزش تعمیرات نگهداری به گونه‌ای است كه از پارامترهای مهم و كلیدی در انتخاب و بهره‌برداری هواپیماها در خطوط هوایی دنیا می‌باشد. صنعت هوایی کشور در طول سال‌های دفاع مقدس تجربیات ارزنده­ای در این زمینه کسب نموده است. همچنین سرمایه­گذاری­های صنعتی گسترده­ای توسط ارگان‌های مختلف در زمینة طراحی، ساخت، مونتاژ، تعمیر و نگهداری هواپیماهای مختلف صورت پذیرفته است. در ادامه توانمندی‌ها و قابلیت‌های كشور در تعمیر و نگهداری هواپیما مورد اشاره قرار گرفته است.

الف- هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران

هما از سابقه­ای طولانی در تعمیر و نگهداری برخوردار است و توانسته است هواپیماهای بوئینگ 727 و 737 و فوكر 100 را تعمیرات اساسی نماید. هم اکنون انجام تعمیرات سنگین هواپیماهای بدنه باریک در هما نهادینه شده است. این شرکت، در سال 1381 اقدام به تعمیر اساسی دو فروند هواپیمای ایرباس نمود كه از هر حیث قابل توجه و موجب افتخار است. در طول این تعمیرات، سیستم­های ناوبری ACASII نیز هم­زمان روی این هواپیما نصب گردید. ترخیص هواپیما پس از اولین آزمایش پرواز نشان از کیفیت بالا در تعمیرات انجام گرفته می­باشد. این درحالی است که کل هزینة ارزی این تعمیر کمتر از 500 هزار دلار می­باشد. دستورالعمل­های تعمیراتی این هواپیما نیز برای اولین بار، بجای خرید از کشور، توسط بخش مهندسی واحد تعمیرات اساسی هواپیمای هما نوشته و تهیه گردید که از این بابت نیز حدود یکصد­ و ­پنجاه هزار دلار صرفه­جویی ارزی نصیب شرکت و کشور گردیده است.

در این شركت، چک­های هواپیماهای ایرباس در سطوح A ، B ، C و D انجام می‌شود. قابل ذكر است كه شركت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران اورهال هواپیماهای بویینگ 727 شركت هواپیمایی آسمان را نیز انجام می‌دهد.

ب- شركت صنایع هواپیمایی ایران (صها)

شركت صنایع هواپیمایی ایران (صها)، با بیش از 30 سال سابقه در فناوری پیشرفته هوانوردی و دارابودن گواهینامة ایزو 9002 در ایران، جزو معدود مراكز تعمیرات در جهان است كه به طور همزمان تعمیرات اساسی و بازرسی‌ها و آرایش‌های فنی 9 نوع هواپیما و 20 نوع موتور انواع هواپیماهای نظامی و غیرنظامی و صنعتی را همزمان انجام می‌دهد.

این شركت با برخورداری از كادر تخصصی مجرب، ماشین‌آلات و تكنولوژی پیشرفته، از مهم‌ترین زیرساخت‌های كشور در تعمیر و نگهداری هواپیما به شمار می‌رود.

ج- شركت خدمات هوایی كشور (آسمان)

شرکت آسمان نیز دارای پتانسیل­ بالایی در این زمینه است و آشیانه بزرگی را در دست احداث دارد. این شرکت توانسته در این بخش، استانداردهای بین­المللی را به دست آورد. نمونه‌هایی از كارهای انجام گرفته در شركت هواپیمایی آسمان به شرح زیر می‌باشد:

الف- تعمیر اساسی هواپیماهای فالکن

ب- تعمیرات اساسی هواپیمای F-27 ( فرندشیپ)

پ- تعمیرات هواپیماهای F-28

ت- تعمیرات اساسی هواپیمای ATR - 42 و ATR - 72

ث- برنامه­ریزی برای تعمیر و سرویس قطعات مختلف هواپیماها

ج- آموزش نیروها

چ- تجهیز کارگاه­های تخصصی

ح- کتابخانة فنی هواپیمایی آسمان

خ- دریافت گواهینامة JAR-145 ، AS-9000 و ISO-9002

د- ساخت آشیانة تعمیر و نگهداری

ذ- نصب دوربین نقشه‌برداری هواپیمای فالکن



د- شركت خدمات هوایی پارس

شركت خدمات هوایی پارس، با بهره‌گیری از متخصصین باتجربة ایرانی و خارجی و همچنین مجهز بودن به 20 كارگاه تعمیراتی، 2 آشیانه مستقل و مجهز،‌4 انبار قطعه و 2 مركز كالیبرایسون پیشرفته ‌در وسعتی بالغ بر 17000 مترمربع واقع در شمال غربی فرودگاه مهرآباد، ضمن دارابودن نمایندگی انحصاری شركت‌های معتبر جهان در كلیه سطوح، به عنوان اولین و تنها مركز تعمیر و نگهداری هواپیماهای شرقی در ایران، در زمینه‌های زیر فعال است:

الف) تعمیر قطعات، تجهیزات، تسترها، هواپیماها وهلی‌كوپترهای شرقی

ب) راه‌اندازی، بهینه‌سازی وتعمیر موتورهای هوابرد شرقی

ج) تهیه وتعمیر تجهیزات، قطعات یدكی و یونیت‌های مورد نیاز طراحی

د) اجرای آموزش‌های تخصصی و تایپ در زمینة تعمیر ونگهداری هواپیماها و هلی‌كوپترهای شرقی

نظر به رویكرد كشور در ساخت هواپیما، و از آنجا كه هواپیمای ایران 140 (آنتونوف 140) در ایران به ساخت و بهره‌برداری رسیده است، همكاری میان شركت هسا و خدمات هوایی پارس از اهمیت خاصی برخوردار است.



ه- شركت هسا

جهت انجام چك­ها و تعمیرات احتمالی مربوط به هواپیمای ایران 140، شركت هسا آشیانه­ای را ساخته است و چك­های مربوط به این هواپیما در داخل این آشیانه انجام می­شود.



فرصت‌های پیش‌روی صنعت تعمیر و نگهداری هواپیما

الف- بخش عمده‌ای از ناوگان حمل و نقل هوایی كشور در اختیار دولت است و اغلب مراكز مربوط به حمل و نقل هوایی اعم از سیاست‌گذار، قانون‌گذار (مقررات) و بخش بازرگانی (شركت­های هوایی)، بخش تعمیرات، منابع مالی و غیره همه و همه دولتی است و بسیاری از آنها نیز از یك بخش از دولت اداره می‌شوند كه این یك فرصت استثنایی و ویژه است.

ب- ناوگان ما تقریباً قدیمی است و عمدتاً ملكی است و سن و سال آنها به هم نزدیك است و می‌توان برای جایگزینی آنها تصمیم واحدی گرفت. این یك فرصت عالی است.

ج- موضوع دیگر این است كه حمل و نقل هوایی ما جواب­گوی تقاضای بازار نیست و برای توسعه تحت فشار است و هنوز دوران رشد خود را طی نكرده است و در صورت مهیا بودن شرایط و امكانات، بیشترین رشد جهانی حمل و نقل هوایی در ایران خواهد بود و برای این كار می‌توانیم برنامه‌ریزی كنیم. در مجموع ناوگان هوایی مورد نیاز كشور، خود بازار بزرگی را تشكیل می‌دهد.

د- دیگر اینكه هنوز در كشورهای همسایه، امكانات تعمیر و نگهداری كلیه هواپیماهای موجود منطقه راه‌اندازی نشده است و ظرفیت‌های خاص وجود دارد. این نیز فرصتی خوب تلقی می‌شود.



نقاط قوت صنعت تعمیر و نگهداری هواپیما

الف- از نقاط قوت كشور ما دارا بودن سابقه طولانی در بخش هوایی، اعم از صنعت تعمیر و نگهداری، ساخت، بازرگانی و یا حتی آموزش فنی حرفه‌ای و آكادمیك در بخش هوایی است. به همین دلیل انبوهی از نیروی كار متخصص و با تجربه در این بخش در كشور وجود دارد. علاوه بر این، ظرفیت مؤسسات آموزشی اعم از دانشگاه ­ ها و مراكز آموزش موجود در صنایع برای آموزش و وارد كردن نیروی كار مورد نیاز بسیار بالاست. این موضوع یكی از نقاط قوت ماست كه در بسیاری از كشورهای همسایه ما بی‌نظیر است. این امكان به راحتی وجود دارد كه نیروهای جوان به سرعت گواهینامه‌های خاص تعمیراتی در هر زمینه‌ای را كسب نمایند.

ب- از دیگر نقاط قوت در كشور ما، ارزان بودن نیروی كار متبحر و متخصص است كه دارای رتبه‌بندی معتبر بین‌المللی است. دستمزد در ایران نسبت به بسیاری از كشورهای هم‌رده و كلیه كشورهای اروپایی پایین‌تر است.

ج- از نظر كیفیت كار نیز، سطح كیفی كار هوایی در ایران با كشورهای پیشرفته اروپایی قابل مقایسه است و كم‌فروشی‌هایی كه در برخی از كشورها دیده می‌شود در كیفیت كار هوایی ایرانی‌ها دیده نمی‌شود. این امر دلایل مختلفی دارد كه عواملی چون نیروی كار مسؤولیت‌پذیر و تابع مقررات و ... از آن جمله هستند.

د- ایجاد تأسیسات هوایی در ایران به سهولت و با هزینه‌های پایین قابل انجام است.

ه- علاوه بر شرایط مطلوب فوق، ما امكانات خوبی نیز به صورت دایر و فعال در ایران داریم. مثل امكانات تعمیرات هواپیماهای قدیمی بوئینگ 727 ، 737 و 707 و ایرباس A300 ، امكانات تعمیرات فالكن و برخی هواپیماهای دیگر كه فعالیتشان دارای تأیید بین‌المللی است و علاوه بر اینها توانایی‌هایی در زمینة تعمیرات موتور و بدنه برخی دیگر از هواپیماها و همچنین تأسیسات تخصصی مربوط كه دارای استانداردهای هوایی هستند، نیز موجود است.



همكاری وزارت دفاع و وزارت راه و ترابری

در سال 1381 علاوه بر آنكه كشور به بعضی موفقیت­ها در صنعت تعمیر و نگهداری نائل آمد، رویكردهای وزارتخانه‌های دفاع و راه و ترابری كه در واقع بازیگران اصلی این صنعت بودند، به هم نزدیك شد. از جمله موفقیت ها می توان به موارد زیر اشاره كرد.

• شركت هواپیمایی آسمان موفق به دریافت گواهینامة JAR-145 شد.

• هما توانست برای اولین بار اورهال ایرباس 300 را با موفقیت (و با صرف هزینه­ای به مراتب پایین­تر از آنچه كه به خارجی­ها می­دادیم) انجام دهد.

• وزیر راه و ترابری، خروج هواپیما از كشور برای اورهال (در مواردی كه توانایی آن در كشور موجود است) را ممنوع كرد و به دستور او در بهمن­ماه گذشته کمیته­ای با حضور نمایندگان هما، هواپیمایی کشوری و وزارت دفاع در هواپیمایی کشوری تشکیل شد که هدف آن ایجاد مرکز تعمیر و نگهداری هواپیما در داخل کشور بود. این كمیته در بدو كار پیگیر شد تا اورهال هواپیماهای بوئینگ 747 هما در داخل كشور انجام شود.

• صها در مذاكراتش با یك شركت فرانسوی، از تأسیس شركتی خصوصی خبر داد كه بصورت غیردولتی اداره می­شود و می­تواند از امكانات صها بهره جوید. این شركت، آمادگی خود را برای انجام اورهال هواپیمای بوئینگ 747 هما در آشیانه «فجر» اعلام كرد.



قرارداد فارسكو و سوژرما و تشكیل شركت فجرآشیان (موفقیت بزرگ)

بیان تجارب فوق نشان می­دهد كه موفقیت در هر عرصه­ای، از جمله صنعت تعمیر و نگهداری، نیازمند نگاه ملی به ظرفیت­های ملی است؛ این تجربه­ای است كه با قربانی شدن چندین و چند فرصت به آن دست یافته­ایم. امید است با استفاده از یكی از بزرگترین آشیانه­های تعمیرات انواع هواپیمای پهن­پیكر در فرودگاه بین­المللی مهرآباد، در آینده­ای نه­چندان دور، شاهد شكوفایی صنعت تعمیرات هواپیماهای تجاری ( Civil ) در كشورمان باشیم.

در این مركز، با تأسیس «شركت مهندسی تعمیر و تعمیرات اساسی هواپیمایی فجر­آشیان» (فارسكو) و مشاركت شركت فرانسوی «سوژرما» ( SOGERMA )، همكاری­های جدیدی در زمینة تعمیرات اساسی انواع هواپیماهای تجاری داخلی و كشورهای منطقه صورت پذیرفته است. اقدامات و توافقات نهایی، در بیست و یكم خردادماه سال جاری، منجر به انعقاد قرارداد بین رؤسای هیأت مدیره دو شركت فارسكو و سوژرما گردید.

قابل ذكر است كه قبلاً شركت صنایع هواپیمایی ایران (صها) به منظور اورهال هواپیماهای پهن‌پیكر، به‌ویژه بوئینگ 747، ساخت آشیانه‌ای را در شمال فرودگاه مهرآباد تهران آغاز نموده بود. طرح اولیه این آشیانه مربوط به سال‌های قبل از انقلاب اسلامی می‌باشد كه طراحی آن توسط شركت لاكهید انجام گرفته بود. بعد از انقلاب از سال 1363، ساخت این آشیانه با نام فجر، با تغییراتی به‌كمك متخصصان داخلی و با همت صنایع هواپیمایی ایران (صها) آغاز شد. در حال حاضر این آشیانه به لحاظ وسعت، ششمین یا هفتمین آشیانه بزرگ دنیاست كه دارای یكصد‌وشصت‌متر دهنه بدون ستون می‌باشد و همزمان می‌تواند چهار هواپیمای پهن‌پیكر بوئینگ 747 و دو هواپیمای باریك‌پیكر را در خود جای دهد. این آشیانه در قالب یك توافق، به‌صورت استیجاری در اختیار شركت فجرآشیان قرار گرفت. در قالب همین توافق شركت‌ فجر‌آشیان می‌تواند از تمامی كارگاه‌های پشتیبانی فنی صها استفاده نماید.

هم‌اكنون سهامداران شركت فجرآشیان عبارتند از :

- شركت صنایع هواپیمایی ایران (صها) 31 درصد

- شركت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) 25 درصد

- شركت هواپیمایی ماهان 20 درصد

- شركت فرانسوی SOGERMA 24 درصد

بدین‌ترتیب شركت فجرآشیان در حال حاضر با ساختاری نو و با همكاری دو خط مهم هوایی كشور یعنی هما و ماهان كه بیشترین هواپیماهای پهن‌پیكر بوئینگ 747 و ایرباس را در اختیار دارند وظیفه خویش را آغاز كرده است و تاكنون به موفقیت‌های چشم‌گیری نیز دست یافته است. امید می‌رود با توجه به مزیت‌های رقابتی كه كشور ما دارد، پس از تجهیز كامل این آشیانه بزرگ، علاوه بر رفع نیاز داخلی، راه برای ورود به بازار منطقه و جهان برای این شركت داخلی فراهم گردد.

تجربه شركت فجرآشیان، یك اقدام خوب و مثبت است، علیرغم اینكه بسیار دیر به ثمر نشست ولی دستاوردهای بسیار خوبی در این مدت كوتاه حاصل نموده است. گسترش خدمات این شركت و بهره‌برداری بیشتر شركت‌های ایرانی از توان و ظرفیت آن و همچنین فراهم‌سازی بستر قانونی برای ایجاد شركت‌های مشابه دیگر در زمینه تعمیرات و نگهداری موتور، متعلقات هواپیما و دیگر انواع هواپیماها، می‌تواند بهره‌برداری مناسبی از ظرفیت‌های كشور باشد.


منبع: تحلیلگران تكنولوژی هوافضای ایران...

نوشته شده توسط سید محمد میرعبداللهی در جمعه 25 آذر 1384 و ساعت 12:12 ب.ظ
ویرایش شده در - و ساعت -

لینک ثابت | نظرات ()



    حقوق این وبلاگ محفوظ است و کپی از آن تنها با ذکر نام مجاز می باشد
All Rights Reserved 2005-2006 © http://paridan.mihanblog.com

 Resolution: 1024 * 768

منوی اصلی

= صفحه نخست
= پست الکترونیک

= نامه به مدیر وبلاگ
= طراح قالب وبلاگ


نویسندگان

سید محمد میرعبداللهی(139)


موضوعات
هوانوردی(136)


آرشیو

تیر 1389 (1)
فروردین 1389 (1)
اسفند 1387 (1)
مهر 1387 (1)
شهریور 1387 (2)
مرداد 1387 (2)
تیر 1387 (1)
اردیبهشت 1387 (2)
فروردین 1387 (1)
اسفند 1386 (2)
آبان 1386 (5)
مهر 1386 (1)
مرداد 1386 (3)
خرداد 1386 (2)
اردیبهشت 1386 (2)
فروردین 1386 (1)
بهمن 1385 (2)
دی 1385 (3)
آذر 1385 (5)
آبان 1385 (2)


لینکستان

بزرگترین پایگاه فروش سی دی های هوانوردی

BILGI SAYAR

جوانان

Persian Aviation

ایمنی هواپیمایی ایران

هواپیمای جنگنده

تاراج عاشق

گروه عاشقان پرواز در یاهو

انجمن نیروی هوایی

اموزش فتوشاپ در سایت من

آذر آموزش

free download

چهار بعدی

ژرفا ( آن شو که هستی )

سایت جذب نیرو

سازمخالف

انجمن هوا و فضا

وبلاگ تخصصی موتورهای جت و راکتی

جهنم همین جاست

حرفهایی در دل نهفته

عشق پرواز(iranianairforce)

دلگفت خدا نشنید..

سایت سید محمد میرعبداللهی

انجمن دانشجویان

حالا بیا تو

وبلاگ علی فروتنی

عاشقان


لینکدونی

جنگنده ی تهاجمیa 10 (- کلیک)
عكسهایی از فرودگاه خوی (- کلیک)
عکسهایی از سقوط میگ ۲۹ که خلبانش در حال اجکت هست. (- کلیک)
جنگنده ی اف 5 (- کلیک)
بزرگترین هواپیما (- کلیک)
سر و صدای هواپیماها در ذهن کودکان اثر منفی می گذارد (- کلیک)
معرفی تعدادی از هواپیماهای بدون سرنشین ایران (- کلیک)
معرفی جنگنده - بمب افکن سوخوی سی و دو (- کلیک)
Boeing 717 (- کلیک)
Airbus A380 (- کلیک)
بویینگ ee7E7 (- کلیک)
بوئینگ 777 (- کلیک)
Airbus Beluga (- کلیک)
سانه ی هوایی سی ۱۳۰ (- کلیک)
جدیدترین اخبار روز دنیا (- کلیک)
جواب به سوالات شما (- کلیک)
 آرشیو لینكدونی
پرشین وبلاگ
لیست وبلاگ های فارسی
قالب های وبلاگ
اخبار ایران
اخبار ICT
تفریحات اینترنتی
تالارهای گفتگو


جست و جو


خبرنامه


مطالب پیشین

فرهنگ

پرنده ای فرتر از یک بمب افکن-HYPERSOAR

محکومیت ایران ایر به گرانفروشی/ بازگشت قیمت بلیت هواپیما به حالت اولیه

تایید مهاجرت خلبانان ایرانی به کشورهای خلیج فارس!!!!!

فرودگاه بین المللی هنگ کنگ بهترین فرودگاه جهان

فرمانده جدید نیروی هوایی

سقوط بویینگ 747 - كلمبیا

اخراج ایران ازنمایشگاه خدمات دفاعی آسیادرمالزی

ایران ایر-شناسنامه!

همزمان با روز ارتش؛ 200 فروند جنگنده در آسمان تهران رژه رفتند!

17 فروند هواپیما وارد ناوگان می شود.

فروش 12 فروند "میگ-29" روسی به اسلواکی

حادثه ارباس ماهان - مهرآباد 21/8/86

ایران مشتری شرکت توپولف



// setTimeout(function () { // GetMihanBlogShowAds(); // }, 1000);