تبلیغات
عشق پرواز - F-5



عشق پرواز

منوی کاربری


این وبلاگ را به صفحات مورد علاقه تان اضافه کنید!     با ما تماس بگیرید!     این وبلاگ را صفحه خانگی خودتان کنید!


   پیغام مدیر : خوش آمدید

   افراد آنلاین :

.


نظر سنجی

ترجیح می دهید با کدام یک از شرکت های زیر پرواز کنید؟؟؟












آدرسهای ورود

www.paridan.persianhackers.com

www.paridan.bigestblog.com
www.paridan.mihanblog.com

www.paridan.myblog.ir


وضعیت در یاهو

[mohammad_khalab]


صفحات وبلاگ


صفحات اضافی

درباره ی وبلاگ


لینک به ما / لوگوی دوستان

لینک به ما

.



span>



لوگوی دوستان

 

http://img2.pict.com/07/3c/88/2889503/0/talamala.gif

Image hosted by TinyPic.com

Image hosted by TinyPic.com

Image hosted by TinyPic.com


آمار وبلاگ

امروز :
بازدید های امروز :
بازدید های دیروز :
كل مطالب :
كل نظرها :
كل بازدید ها :
ایجاد صفحه : - ثانیه



 F-5 | هوانوردی ,

F-5

این جنگنده ی سبك وزن كه در سال 1954 ساخت و تولیدش بوسیله ی تیمی از كمپانی نورث روپ كه یك تور تحقیقاتی برای بررسی نیازهای دفاعی كشورهای عضو ناتو در اروپا اغاز شد.در سال 1955 طرح های اولیه ی جنگنده ی سبك وزن مافوق صوت كم قیمت و با هزینه ی نگهداری كم و قابلیت پرواز از باندهای كوتاه مورد نظر قرار گرفت.در ابتدا نیروی هوایی ایران تمایلی به خرید چنین جنگنده هایی نداشت ولی پس از بررسی های اولیه نیاز خود را به داشتن نوع اموزشی این هواپیما با نام T-38 TALON برای جایگزین كردن هواپیمای T-33 اعلام كرد.

در اوریل سال 1962 وزارت دفاع امریكا رسما اعلام كرد كه این جنگنده را برای برنامه ی كمك های نظامی خود (MAP) برگزیده است.بعد از این كشورهای هم پیمان ایالات متحده می توانستند صاحب جنگنده ی سبك و ارزان قیمت و كم هزینه در كلاس جهانی شوند.

این جنگنده نام FREEDOM FIGHTER را به خود گرفت.F-5 جهت ماموریت های هوا به سطح بهینه سازی و در ابتدا توانایی محدود هوا به هوا در ان منظور شده و مجهز به رادار كنترل اتش نبود.F-5 B نوع دو سرنشینه ی این جنگنده بود كه درواقع تفاوت چندانی با F-5 A نداشت به جز این كه خلبان و كمك خابان به صورت پشت سر هم در كابین قرا می گرفتند.

f-5b

هر چند كه تولید جنگنده ی f-5 a جهت عرضه به map درنظر گرفته شده بود ولی در اكتبر 1965 نیروی هوایی ایالات متحده دوازده فروند از این جنگنده ها را برای بررسی سرویس عملیاتی به صورت قرضی از map دریافت كره و به ویتنام فرستاد.

این هواپیما در تیپ تاكتیكی جنگنده 4503 به كار گرفته شده و این ماموریت باكد skoshi tiger شناخته شد كه به معنی ببر كوچك بود.بعد از ان این جنگنده لقب tiger را به خود گرفت.در 20 نوامبر 1970 كمپانی نورث روپ برنده مناصه ی جنگنده جهانی شده و جهت مقابله با انواع جدیدتر mig-21 گونه برتر هوایی جنگنده f-5 با مشخصه ی f-5 e عرضه شد كه به thgerII معروف شد.

قابل ذكر است كه این جنگنده در نیروی هوایی ایالات متحده در نقش هواپیماهای مهاجم روسی در اسكادرانهای اموزشی به كار گرفته كه این جنگنده با انواع f-16 جایگزین شد.f-5 برای اولین بار در 1959 پرواز كرد.از سال 1964 این هواپیماها برای اموزش خلبانان خارجی به كار گرفته شد.اولین گروه این خلبانان از ایران و كره ی جنوبی بودند.f-5 b نیز در فوریه 1964 بال گشود.

بیشتر خلبانان امریكایی كه برای تعلیم دادن خلبانان خارجی با این هواپیما اموزش دیده بودند عملكرد انان را عالی می دانند.به قول یكی از خلبانان(گر چه هواپیمای f-15 به مراتب بهتر از f-5 است ولی چون قیمت ان ده برابر بیشتر بوده ترجیح می دهم ده فروند f-5 داشته باشم تا یك فروند f-15 )‌قابل ذكر است در برنامه های اموزشی خلبانان جنگنده های f-5 نقش هواپیماهای مهاجم روسی را بازی می كردند.

در دستان یك خلبان ماهربیشتز مواقع یك f-5 می توانست جنگنده های f-14_f-15 و حتی f-26 را در پروازهای تمرینی از میان ببرد.

F-5F

گونه های E و F هواپیماهای F-5 با انجام تغییراتی در مدل های A و b جهت نبرد های هوایی بوجود امدند كه بیشترین تغییر در واقع تبدیل موتورهای هواپیما به موتور توربوجت قوی تر j85-ge21a بود.تغییرات دیگر شامل سازه بالها و بازوی چرخ جلوی تنظیم شونده بود كه این بازو در دو حالت مختلف قرار گرفته و در واقع طولش كم و زیاد می شد كه در حالت طول بیشتر جلوی هواپیما در روی زمین بالا می ایستاد و زاویه ی حمله ی بیشتری را به هواپیما می داد. همچنین از تغییرات دیگر درهای هوای كمكی بود كه در اطراف عقب بدنه وجود دارد و نیز قلاب ترمز كه در صورت احتیاج در فرود اظطراری در باند فرودگاه می تواند با كابل نگهدارانده در روی زمین درگیر شده و هواپیما را متوقف نماید. همچنین سیستم كنترل اتش هواپیما نیز مدرنیزه شد كه هدف گیری را با توپهای 20 میلیمتری هواپیما ساده تر نموده و هنگامی كه خلبان به مسافت لازم برای شلیك موشك سایدوایندر خود رسید وی را اگاه می سازد و برای حملات زمینی نیز اطلاعات مورد نظررا به خلبان می دهد.سطح بال هواپیما وسیع شده و بر طول هواپیما نیز نسبت به مدل a افزوده گشت كه ظرفیت سوخت بیشتری داشته باشد.هواپیمای f-5 a دارای دو توپ 20 میلیمتری در دماغه ی خود بوده كه هر یك 280 گلوله داشته و در نوك بال های ان نیز موشك سایدوایندر نصب می شود.

f-5 e مجهز به رو موتور جنرال الكتریكg85-ge-21a جت با رانش استاتیك 5000 پاوند با پس سوزاست.این جنگنده علاوه بر دو توپ 20میلیمتری به دو موشك كوتاه برد هوا به هوای سایدوایندر در نوك بالها و و 5 پایلون با توانایی حمل 7000 پوند مهمات و سوخت خارجی تجهیز شده است.حداكثر سرعت این جنگنده 1741 كیلومتر بر ساعت و سقف پرواز ان 51 هزار و 800پا است.مدل اموزشی دو نفره ی f-5 e بوده كه تقریبا دارای تمام مشخصات f-5 e است.به جز ان كه یك توپ دارد و ان هم 140 گلوله حمل می نماید.طول f-5 f 105 سانتیمتر در قسمت جلو از f-5e بیشتر بوده كه برای تعادل وزن یك وزنه ی 130 كیلوگرمی در عقب هواپیما كار گذاشته شده است.البته هواپیمایf-5 نیروی دریایی كه مجهز به رادار نسیتند احتیاجی هم به این وزنه ندارند.f-5 f به علت وزن بیشتر و شكل ایرودینامیكی اش قدرت مانور f-5 e را ندارد.مانند مدل های a قادر به داشتن محل سوخت اضافه در نوك بالهایش نبوده ولی می تواند بمب و راكت نیز حمل نماید.این هواپیما قادر به حمل سوخت مركزی اضافه 1030 لیتری است.ولی كارخانه ی نورث روپ عكسهایی از این هواپیما با باك های جانبی اضافه نیز منتشر كرده است.هواپیماهای f-5e فروخته شده به كشورهای مختلف جهان اكثرا شبیه به هم بوده و تغییراتشان جزئی است مثلا f-5e های نیروی دریایی رادار ندارند یا در مدل رادارهایشان تغییراتی بسته به احتیاجات ان كشور داده شده است.دارای قابلیت رزمی/اموزشی بود.

f-5 f

f-5 e

گونه های تولید شده

1-F-5A 1200 فرند تا به حال تولید شده.

2-CF-F-5A جنگنده ی ساخته شده توسط كانادا با قابلیت های شناسایی و تا به حال 89 فروند تولید شده.

3-NF-5A 75 فروند توسط كانادا ساخته شده.

4-RF-5A 89 فروند تولید شده.

5-SRF-5-A 17 TV,KN J,GDN ANI.

7-F-5E 1400 فروند تولید شده

8- RF-5E 12 فروند تولید شده

9-F-5F

10- F-20 یا F-5G سه فروند ساخته ش ولی تولید نشد.

11- T-38 1114فروند برای ایالت متحده تولید شد.



نوشته شده توسط سید محمد میرعبداللهی در شنبه 29 بهمن 1384 و ساعت 08:02 ق.ظ
ویرایش شده در یکشنبه 7 اسفند 1384 و ساعت 02:02 ق.ظ

لینک ثابت | نظرات ()



    حقوق این وبلاگ محفوظ است و کپی از آن تنها با ذکر نام مجاز می باشد
All Rights Reserved 2005-2006 © http://paridan.mihanblog.com

 Resolution: 1024 * 768

منوی اصلی

= صفحه نخست
= پست الکترونیک

= نامه به مدیر وبلاگ
= طراح قالب وبلاگ


نویسندگان

سید محمد میرعبداللهی(139)


موضوعات
هوانوردی(136)


آرشیو

تیر 1389 (1)
فروردین 1389 (1)
اسفند 1387 (1)
مهر 1387 (1)
شهریور 1387 (2)
مرداد 1387 (2)
تیر 1387 (1)
اردیبهشت 1387 (2)
فروردین 1387 (1)
اسفند 1386 (2)
آبان 1386 (5)
مهر 1386 (1)
مرداد 1386 (3)
خرداد 1386 (2)
اردیبهشت 1386 (2)
فروردین 1386 (1)
بهمن 1385 (2)
دی 1385 (3)
آذر 1385 (5)
آبان 1385 (2)


لینکستان

بزرگترین پایگاه فروش سی دی های هوانوردی

BILGI SAYAR

جوانان

Persian Aviation

ایمنی هواپیمایی ایران

هواپیمای جنگنده

تاراج عاشق

گروه عاشقان پرواز در یاهو

انجمن نیروی هوایی

اموزش فتوشاپ در سایت من

آذر آموزش

free download

چهار بعدی

ژرفا ( آن شو که هستی )

سایت جذب نیرو

سازمخالف

انجمن هوا و فضا

وبلاگ تخصصی موتورهای جت و راکتی

جهنم همین جاست

حرفهایی در دل نهفته

عشق پرواز(iranianairforce)

دلگفت خدا نشنید..

سایت سید محمد میرعبداللهی

انجمن دانشجویان

حالا بیا تو

وبلاگ علی فروتنی

عاشقان


لینکدونی

جنگنده ی تهاجمیa 10 (- کلیک)
عكسهایی از فرودگاه خوی (- کلیک)
عکسهایی از سقوط میگ ۲۹ که خلبانش در حال اجکت هست. (- کلیک)
جنگنده ی اف 5 (- کلیک)
بزرگترین هواپیما (- کلیک)
سر و صدای هواپیماها در ذهن کودکان اثر منفی می گذارد (- کلیک)
معرفی تعدادی از هواپیماهای بدون سرنشین ایران (- کلیک)
معرفی جنگنده - بمب افکن سوخوی سی و دو (- کلیک)
Boeing 717 (- کلیک)
Airbus A380 (- کلیک)
بویینگ ee7E7 (- کلیک)
بوئینگ 777 (- کلیک)
Airbus Beluga (- کلیک)
سانه ی هوایی سی ۱۳۰ (- کلیک)
جدیدترین اخبار روز دنیا (- کلیک)
جواب به سوالات شما (- کلیک)
 آرشیو لینكدونی
پرشین وبلاگ
لیست وبلاگ های فارسی
قالب های وبلاگ
اخبار ایران
اخبار ICT
تفریحات اینترنتی
تالارهای گفتگو


جست و جو


خبرنامه


مطالب پیشین

فرهنگ

پرنده ای فرتر از یک بمب افکن-HYPERSOAR

محکومیت ایران ایر به گرانفروشی/ بازگشت قیمت بلیت هواپیما به حالت اولیه

تایید مهاجرت خلبانان ایرانی به کشورهای خلیج فارس!!!!!

فرودگاه بین المللی هنگ کنگ بهترین فرودگاه جهان

فرمانده جدید نیروی هوایی

سقوط بویینگ 747 - كلمبیا

اخراج ایران ازنمایشگاه خدمات دفاعی آسیادرمالزی

ایران ایر-شناسنامه!

همزمان با روز ارتش؛ 200 فروند جنگنده در آسمان تهران رژه رفتند!

17 فروند هواپیما وارد ناوگان می شود.

فروش 12 فروند "میگ-29" روسی به اسلواکی

حادثه ارباس ماهان - مهرآباد 21/8/86

ایران مشتری شرکت توپولف



// setTimeout(function () { // GetMihanBlogShowAds(); // }, 1000);