تبلیغات
عشق پرواز - وپولف 204 (بویینگ 757 روسیه!)



عشق پرواز

منوی کاربری


این وبلاگ را به صفحات مورد علاقه تان اضافه کنید!     با ما تماس بگیرید!     این وبلاگ را صفحه خانگی خودتان کنید!


   پیغام مدیر : خوش آمدید

   افراد آنلاین :

.


نظر سنجی

ترجیح می دهید با کدام یک از شرکت های زیر پرواز کنید؟؟؟












آدرسهای ورود

www.paridan.persianhackers.com

www.paridan.bigestblog.com
www.paridan.mihanblog.com

www.paridan.myblog.ir


وضعیت در یاهو

[mohammad_khalab]


صفحات وبلاگ


صفحات اضافی

درباره ی وبلاگ


لینک به ما / لوگوی دوستان

لینک به ما

.



span>



لوگوی دوستان

 

http://img2.pict.com/07/3c/88/2889503/0/talamala.gif

Image hosted by TinyPic.com

Image hosted by TinyPic.com

Image hosted by TinyPic.com


آمار وبلاگ

امروز :
بازدید های امروز :
بازدید های دیروز :
كل مطالب :
كل نظرها :
كل بازدید ها :
ایجاد صفحه : - ثانیه



 وپولف 204 (بویینگ 757 روسیه!) | هوانوردی ,

به نام خدا

توپولف 204 (بویینگ 757 روسیه!)

TU-204 FAMILY

در ابتدا به سرگذشت پرفرازونشیب تولید این هواپیما می پردازیم:

وزارت هواپیمایی کشوری شوری سابق به علت افزایش مسافرانش در سال 1981 نیاز خود را به هواپیمای جدید برای جایگزینی هواپیماهای توپولف ۱۵۴و ایلوشین 62 به شرکت های هواپیما سازی روسیه اعلام کرد تا آنها طرح های خود را مطرح کنند.

در اواخر دهه ی 70 شرکت شولوتف واقع در برم کار طراحی یک موتور جدید توربوفن با ضریب کنار گذار Tu-1b همراه با عمر طولانی (در حدود 6000 ساعت پروازی یا 45000 سیکل) و دارای قدرت برخاست 1600KG را آغاز کرد.این موتور به علت مصرف سوخت کمی داشت در نهایت به عنوان موتور هواپیمای توپولف 204 انتخاب گردید.

کابین این هواپیما فضایی را برای خلبان کمک خلبان و مهندس پرواز و ناوبر فراهم می کند.تمامی سیستم های پروازی این هواپیما مانند سیستم کنترل پرواز این هواپیما با سه سیستم پشتیبانی می شوند و باعث شدند که این هواپیما را به یکی از ایمن ترین هواپیماها تبدیل کرده است.

همچنین لانسفسکی تصمیم داشت به جای (fly-by-wire) از side stick استفاده کند و آنرا به روی tu-204 نیزازمایش کرد که به دلیل سردرگمی خلبان از این کار منصرف شد.

TU-204-PANEL

شرکت ایرفلوت طرح خرید 350 فروند هواپیمای توپولف 204 را در سال 1995 و هنگامی که برنامه در مراحل پایانی بود را اعلام کرد که بعد ها تکذیب شد.

تولید پیش نمونه در همان سال و بوسیله ی کارخانه ی Opyt آغاز شده بود.نمونه ی ا در تابستان 1988 کامل شد و اولین پرواز خود را در دوم ژانویه سال بعد با خلبانی تالالاکین انجام شد.

حوادث بسیاری برنامه ی تولید توپولف 204 را تحت تاثیر خود قرارداد.کارخانه ی تولیدات هوایی یولیانوف بعنوان همکار توپولف در تولید این هواپیما انتخاب گردید که این کارخانه در دهه 70 میلادی فقط برای تولید بمب افکن های استراتایک راه اندازی شده بود که پس ازآب شدن یخ جنگ سرد خط تولید خود را به ساخت بزرگترین هواپیماتی جهان (انتونف-124 )اختصاص داده بود.همکار جدید در سال 91 به Aviastar تغییر نام داد و این امر سبب ایجاد تسهیلات بیشتر برای تولید هواپیما گردید.

دومین رویداد همکاری آرمندمار (مدیر شرکت نفتی) در برنامه مدرن سازی هوایی غیر نظامی شوروی سابق بود. وی که از معدود بازرگانان غربی بود که که طی عمر هفتاد ساله حکومت کمونیستی حاضر به همکاری با آنان شده بود به همراه گروه خود دو هواپیمای 300-90---- را بعنوان یک هواپیمای دور برد و بعنوان هواپیمای برد متوسط برای برنامه خود برگزید. از نخستین برنامه های هامار ارتقا استاندارد هواپیمای بازرگانی شوروی تا حد کشورهای غربی بمنظور فروش آنها در غرب بود.(همان چیزی که هدف لانوفسکی بود).در واقع خواستار دریافت صلاحیت پروازی برای این دو هواپیما از غرب بود.

سومین رویداد بروز نشانه هایی از فروپاشی یکی از دو ابر قدرت جهان بود.این امر سبب وقفه در تولید Tu-204 بعنوان پرنده ای بود که در نخستین پرواز خود ،عنوان طولانی ترین نمایش بین المللی صنعت هوایی شوروی را در نمایشگاه هوایی سال 1998 پاریس به یدک می کشید. رخداد بعدی در سال 91 روی داد و آن مرگ آرمند هامار بود.هامار بعنوان پل ارتباطی صنایع شوروی با غرب محسوب می شد ولی مرگ وی سبب قطع این ارتباط نشد و یک شرکت انگلیسی به توپولوف و Aviastar پیوست.این همکاری منجر به تجهیز یک فروند Tu-204 به موتور RB211-535E4 ساخت شرکت رویلز- رویس شد.این هواپیما با موتور جدید که بعدها Tu-204-120 نامیده شد اولین پرواز خود را در 4 اگوست 1992 انجام داد وکمتر از 3 هفته بعد در نمایشگاه هوایی " نارن برو" به نمایش در آمد.با افزایش تقاضا در سال94 کارخانه تولیدات هوایی کازان در تاتارستان آماده تولید Tu-204-120 گردید. در آن زمان بیست وپنجمین فروند از این هواپیما در آخرین مراحل تولید خود بود و کارخانه تعمیراتی " مینک " ماموریت انجام تعمییرات اساسی بروی این هواپیما را بر عهده گرفت. در سال94 کارخانه کازان همچنین برنامه طراحی نوعی از Tu-204 را آغاز کرد که بار مفید حمل شده در آن افزایش چمشگیری (حدود 4 تن) داشت.این هواپیما که بعدها Tu-214 نام گرفت، مجهز به موتور PS-90A بود و دریافت مجوزهای لازم در دسامبر سال 2000، در می سال 2001 وارد خدمات هوایی شد.

 

Tu-204

TU-204

این هواپیما دارای ترکیب متعارف بال میانی/پایینی پسگرا و بالک می باشد.بالهای این هواپیما از ریشه دارای زاویه ی هفتی است وترکیب بدنه ی این هواپیما از نوع نیمه تخم مرغی می باشد که بخشی از مخزن سوخت یکپارچه هواپیما را تشکیل می دهدو برای تنظیم خودکار مرکز ثقل هواپیما در هنگام پرواز استفاده می شود.عمر طولانی این هواپیما 45000 تا 60000 ساعت پروازی و یا حدودبیست سال می باشد.بخش بال دارای سازه فوق بحرانی و باپسگرایی 28 درجه می باشد.نسبت ضخامت به وتر 14 درصد در ریشه ی بال و در نوک بال 9 تا 10 درصد است.همچنین بال ها دارای پیچش منفی هستند.

سامانه ی کنترل پرواز این هواپیما با فرامین الکتریکی دیجیتال سه گانه به همراه سامانه ی پشتیبان آنالوگ سه گانه مجمو عه ی سامانه ی کنترل پروازی توپولف 204 را تشکیل می دهد.این سامانه بعد از ارزیابی فرامین هدایت جانبی بر روی هواپیمای آزمایشگر توپولف 154 برگزیده شده است.

TU-204-PANEL

ابلچه های این هواپیما از نوع دو شکافه می باشد و در قسمت مرکزی بالچه ها ترمز هوایی 2 بخشی قرار دارد.این هواپیما دارای گردان و سکان افقی متحرک متعارف بدون صفحه ی تنظیم می باشد.

حدود 18 درصد از وزن سازه ی این هواپیما از مواد مرکب است.بال این هواپیما دارای دو تیر طولی حمال و 3 تکه با ساختاری فلزی می باشد و بخشی از پوسته ی آن از جنس مواد مرکب است.بالچه ها و ترمزهای هوایی این هواپیما از جنس فیبرکربن بوده و نیز آلیاژ ریشه ی بال از جنس افیبر گلاس می باشدو دیگر نقاط هواپیما از جنس فز است که در آن آلیاژ آلومینیوم و لیتیوم و تیتانیوم به کار رفته است.محاطظ رادار در دماغه ی هواپیما و برخی پانلهای دسترسی از مواد مرکب است.در بخش دم هواپیما به صورت گسترده از مواد مرکب استفاده شده است.

در مورد ارابه ی فرود این هواپیما باید گفت که از نوع هیدرولیکی بوده (به صورت سه تایی و جمع شونده)و ارابه ی فرود دماغه از نوع الکترو هیدرولیکی دو چرخی با قابلیت چرخش می باشد.ارابه ی فورد دماغه یه سمت جلو جمع می شود و ارابه ی فرود 4 چرخ اصلی به سمت داخل و درون تیزه گیر بدنه/بال جمع می شود.ترمزهای دیسکی ا جنس کرین با قابلیت هدایت الکتریکی از دیگر موارد به کر رفته در این هواپیما می باشد.

موتور این هواپیما همان طور در قبلا هم ذکر شد PS-90 (PS مخفف پاول سالاوییف) یکی از مهمترین دستاوردهای صنعت هوایی روسیه در دهه ی 90 است.این موتور کارایی نسل جدید هواپیماهای روسی را دو برابر کرده است و نیز همزمان سازگاری انها را با مقررات زیست محیطی جهانی تضمین نمود.این موتور توربوفن دارای طرحی بخش بخش با سطح بالای سازگاری طرح دو محوری با جریان های امیخته شده ی فن و مجراهای مرکزی و یک معکوس کننده ی رانش در مجرای فن و سامانه ی جذب صدا می باشد.همان طور که اشاره شد گواهینامه ی این موتور در سال 1992 صادر گردید و در سال 1997 نمونه ی تکمیلی برای گواهینامه ی نوع این موتور دریافت شد تا کارایی فرودگاهی آن تضمین شود.مصرف سوخت و روغن این موتوردر سطح بهترین موتورهای جهان قرار دارد.بیشینه ی مصرف سوخت این موتور برابر است با3500 کیلوگرم به ازای یک ساعت پرواز.پیشینه ی مصرف روغن در موتور PS-90 باربر است با 0/3 کیلوگرم به ازای یک ساعت می باشد.استفاده از فنون جدید برای قطعات و اجزای دارای عمر مشخص ارتقای گسترده قطعات اصلی تجهیات ویژه برای رسیدن به عمر مورد نظر نمایش وضیعت موتور در عملیات فرودگاهی اطمینان پذیری و عمر بالای موتور تضمین می کند.

همانطور که گفته شد این موتودارای طراحی بخش به بخش می باشد و تعداد بخشهای آن برابر 11 هست.برخی بخشها را می توان حتی در طی عملیات فرودگاهی تعویض نمود.ps-90 مجهز به سامانه ی نمایش و کنترل الکترونیکی 2 کاناله می باشد که نقصها و میزان کارایی موتور را نمایش می دهد.عمر طراحی کلی موتور برای بخشهای داغ 125000 ساعت و قسمت های سرد 25000 ساعت می باشد.

در مورد گنجایش این هواپیما باید گفت که خدمه ی پروازی این هواپیما شامل خلبان و کمک خلبان می باشد اما خط هوایی ارفلوت خواستار تعبیه محلی برای استقرار مهندس پرواز و یک صندلی چهارم برای مربی یا ناظر می باشد.درهای عبور و مرور مسافران در عقب کابین در سمت چپ هواپیما قرار دارد و درهای خدماتی در مقابل آنهاست.

درهای خروج اظطراری نوع 2 در جلوو عقب بالها و در دو طرف هواپیما قرار داردو در همه ی درهای هواپیما سرسره های نجات در مواقع ضروری تعبیه شده است.

هواپیمای توپولف TU-204-200 دو محفظه ی بار در زیر طبقات دارد که می تواند 8 کانتینر بین المللی LD-3-46 را در خود جای دهد.در ضمن این هواپیما دارای سامانه ی بارگیری کانتینر اتوماتیک با جایگزین دستی می باشد.

از تجهیزات سامانه هدایت این هواپیما می توان فرامین الکتریکی سه گانه با سامانه آنالوگ پشتیبان سه گانه را نام برد.در سال 200 صفحه های نمایش بارکو برای پشتیبانی رایانه ای FMS این هواپیما انتخاب شد.توپولف 204 دارای سه سامانه هیدرولیک مستقل با فشار 207 بار می باشد.

توان الکتریکی این هواپیما توسط دو ژنراتور برق مستقیم 200/115 ولت و 400 هرتز و یک ساماته برق متناوب آماده به کار 27 ولت تامین می شود.

الکترونیک پروازی این هواپیما ساخت شرکت های روسی می باشد اما در صورت خواست مشتری می توان آن را با الکترونیک پروازی هانی ول یا سکستان آیونیک تلفیق کرد.همچنین می توان در آن تجهیزات ناوبری/ارتباطات استاندارد ساخت راکول کالینز را به کاربرد.کنترل پرواز خودکار سه گانه و بدر رادیویی خمخ جهته و بسامد بسیا زیاد و تجهیزات اندازه گیری فاصله و سامانه ی خودکار تقرب و نشستن برای عملیات مطابق با استاندارد رده 3 سازمان بین الملی هواپیمایی کشوری (ICAO) و(INS) و (RLG) تجهیزات نصب شده در TU-204 هستند.

مدل های مختلف توپولف 204 :

TU-204 :

TU-204

این هواپیما ظرفیت حمل 214 مسافر و یا 21000 کیلوگرم بار را دارد و از موتور PS-90A کمک می گیرد و اولین نمونه ی آن در سال 1989 عرضه گردیده است.این هواپیما حدود 46متر طول داردو دارای برد: (با حداکثر بار) 1320 مایل دریایی می باشد.در این هواپیما یک مخزن سوخت در دم و 6 مخزن در بال جاگذاری شده که سوخت موجود در دم برای ترمیم کردن خودکار مرکز جرم در طول پرواز و کاهش پسای تریم مورد استفاده قرار می گیرد.

:TU-204C

TU-204C

این هواپیما نمونه ی باری توپولف 204 هست و تمام مشخصات فنی آن مانند توپولف 204 مسافربری می باشد به جز وزن عملکردی خلی آن و نیز بردش.به طوری که این هواپیما حدود 2321 مایل دریایی با حداکثر مقدار سوختدارای بردی برابر 3671 مایل دریایی می باشد.

TU-204-100

TU-204-100

این نسخه دارای گنجایش مسافر بیشتر و نیز حجم سوخت قابل حمل افزونتر در داخل بال است ولی از لحاظ نوع موتور و مقدار گنجایش بار تغییری نکرده است.

این هواپیما در سال 1993 وارد بازار شد.برد این هواپیما حدود2321 مایل دریایی می باشد.

TU-204-100C

این هواپیما نمونه ی باربری توپولف 204/100 می باشد.ماکزیزم بار قابل حمل در این نسخه با کاهش برد افزایش یافته است.

TU-204-120

TI-204-120

این هواپیما مانند هواپیمای توپولف 204/100 می باشد اما با موتور توربوفن رویلزرویس و با وزن برخاست 103000 کیلوگرم.این هواپیما دارای الکترونیک پروازی روسی می باشد.برد آن حدود 2213 مایل دریایی می باشد.

هواپیماهای

tu-204-120c_TU-204-122_TU-204-200_TU-0204-C_TU-204P_TU-204-220_TU-204-220

TU-204-300_TU-204-400_TU-204-500

از دیگر مدل های توپولف 204 می باشند.

قیمت هواپیمای توپولف با موتورهای پی اس 90 دارای ارزشی معادل 27 میلیون دلار آمریکا در سال 1998 و با موتورهایRB211-535

دارای ارزشی معدل 38 میلیون دلار آمریکا در سال 1996 بود. 

در سال 1983 طرح هواپیمای توپولف 204 از جانب شرکت توپولف با توجه به سوابق این شرکت در ساخت هواپیماهای جت مسافربری مورد قبول و موافقت قرار گرفت.طی این طرح الکسی توپولف مدیر وقت دفترطراحی توپولف اف لانفسکی را به عنوان رییس گروه طراحی این هواپیما انتخاب کرد.اف لانفسکی قصد داشت در حد ممکن هواپیمای جدیدی را با دارا بودن آخرین استاندارد های غربی بخصوص در زمینه ی سیستم های ناوبری آن را مجهز کرده و از آن بعنوان ادامه ی نسل هواپیماهای توپولف 154 با نام هواپیمای جدید توپولف 204 نام می برد.

نوشته شده توسط سید محمد میرعبداللهی در پنجشنبه 5 مرداد 1385 و ساعت 12:07 ب.ظ
ویرایش شده در شنبه 11 شهریور 1385 و ساعت 11:09 ق.ظ

لینک ثابت | نظرات ()



    حقوق این وبلاگ محفوظ است و کپی از آن تنها با ذکر نام مجاز می باشد
All Rights Reserved 2005-2006 © http://paridan.mihanblog.com

 Resolution: 1024 * 768

منوی اصلی

= صفحه نخست
= پست الکترونیک

= نامه به مدیر وبلاگ
= طراح قالب وبلاگ


نویسندگان

سید محمد میرعبداللهی(139)


موضوعات
هوانوردی(136)


آرشیو

تیر 1389 (1)
فروردین 1389 (1)
اسفند 1387 (1)
مهر 1387 (1)
شهریور 1387 (2)
مرداد 1387 (2)
تیر 1387 (1)
اردیبهشت 1387 (2)
فروردین 1387 (1)
اسفند 1386 (2)
آبان 1386 (5)
مهر 1386 (1)
مرداد 1386 (3)
خرداد 1386 (2)
اردیبهشت 1386 (2)
فروردین 1386 (1)
بهمن 1385 (2)
دی 1385 (3)
آذر 1385 (5)
آبان 1385 (2)


لینکستان

بزرگترین پایگاه فروش سی دی های هوانوردی

BILGI SAYAR

جوانان

Persian Aviation

ایمنی هواپیمایی ایران

هواپیمای جنگنده

تاراج عاشق

گروه عاشقان پرواز در یاهو

انجمن نیروی هوایی

اموزش فتوشاپ در سایت من

آذر آموزش

free download

چهار بعدی

ژرفا ( آن شو که هستی )

سایت جذب نیرو

سازمخالف

انجمن هوا و فضا

وبلاگ تخصصی موتورهای جت و راکتی

جهنم همین جاست

حرفهایی در دل نهفته

عشق پرواز(iranianairforce)

دلگفت خدا نشنید..

سایت سید محمد میرعبداللهی

انجمن دانشجویان

حالا بیا تو

وبلاگ علی فروتنی

عاشقان


لینکدونی

جنگنده ی تهاجمیa 10 (- کلیک)
عكسهایی از فرودگاه خوی (- کلیک)
عکسهایی از سقوط میگ ۲۹ که خلبانش در حال اجکت هست. (- کلیک)
جنگنده ی اف 5 (- کلیک)
بزرگترین هواپیما (- کلیک)
سر و صدای هواپیماها در ذهن کودکان اثر منفی می گذارد (- کلیک)
معرفی تعدادی از هواپیماهای بدون سرنشین ایران (- کلیک)
معرفی جنگنده - بمب افکن سوخوی سی و دو (- کلیک)
Boeing 717 (- کلیک)
Airbus A380 (- کلیک)
بویینگ ee7E7 (- کلیک)
بوئینگ 777 (- کلیک)
Airbus Beluga (- کلیک)
سانه ی هوایی سی ۱۳۰ (- کلیک)
جدیدترین اخبار روز دنیا (- کلیک)
جواب به سوالات شما (- کلیک)
 آرشیو لینكدونی
پرشین وبلاگ
لیست وبلاگ های فارسی
قالب های وبلاگ
اخبار ایران
اخبار ICT
تفریحات اینترنتی
تالارهای گفتگو


جست و جو


خبرنامه


مطالب پیشین

فرهنگ

پرنده ای فرتر از یک بمب افکن-HYPERSOAR

محکومیت ایران ایر به گرانفروشی/ بازگشت قیمت بلیت هواپیما به حالت اولیه

تایید مهاجرت خلبانان ایرانی به کشورهای خلیج فارس!!!!!

فرودگاه بین المللی هنگ کنگ بهترین فرودگاه جهان

فرمانده جدید نیروی هوایی

سقوط بویینگ 747 - كلمبیا

اخراج ایران ازنمایشگاه خدمات دفاعی آسیادرمالزی

ایران ایر-شناسنامه!

همزمان با روز ارتش؛ 200 فروند جنگنده در آسمان تهران رژه رفتند!

17 فروند هواپیما وارد ناوگان می شود.

فروش 12 فروند "میگ-29" روسی به اسلواکی

حادثه ارباس ماهان - مهرآباد 21/8/86

ایران مشتری شرکت توپولف



// setTimeout(function () { // GetMihanBlogShowAds(); // }, 1000);